6 maj 2014

Om popkollo

Idag fick jag ett mail som förklarade att Blixten & Co är huvudsponsor för Popkollo 2014. Popkollo, undrade jag och läste vidare. Och delar av vad jag läste var följande: Popkollo är ett projekt med syfte att skapa en jämställd musikbransch och har som mål att göra det lika självklart för alla oavsett kön att göra musik, spela i band och skriva låtar.

Popkollo riktar sig specifikt till tjejer från tolv till arton år, men istället för min fortsatta förklaring (som säkert skulle bli långrandig och tråkig), se på informationsfilmen nedan.




Ett mycket positivt och kanske till och med nödvändigt initiativ som jag tycker att alla intresserade tjejer/unga kvinnor ska kolla upp. Det är även ett initiativ som jag tycker att det generellt sett är viktigt att lyfta fram. Trumma lite vett ur förfelade och förlegade manliga musik-manér, för risken finns, om vi nu ägnar en sekund åt musikkulturens manliga del, att den är förfelad och/eller förlegad. Skrapa lite på ytan och risken finns att du finner en bredbent Mick Jagger-klon som visar mer av sin fysik än önskvärt och mindre av sin musikaliska förmåga än lovvärt. Skrapa ännu lite till och du riskerar att finna en manlig artist som på ett eller annat sätt vrickar sin tunga på ett sätt som inte är sexigt, utan explicit förolämpande i sin ack så tradiga, sega och misogyna sexism. Rocka och growla på i skapande protest. Put the punk back in post-punk! Ingen gillar meningslöst twitter.    

PS. Om ni undrar så är Blixten & Co, enligt angiven information, ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning. Det grundades 2006.


Inga kommentarer: